Fords mellemstore varebil Transit Custom har været en succes fra starten. Praktisk, økonomisk, driftssikker – det er nogle få af de ting, som har gjort Transit Custom til en favorit på det danske marked. Nu annoncerer Ford en opdatering af Custom, som vil fremstå med et nyt stærkt design, en helt ny kabine og avanceret teknologi
Tallene taler for sig selv. Ford er det førende varebilsmærke i Europe, og Fords familie af Transit-modeller har taget varebilsmarkedet i Danmark med storm. Danmarks absolut mest solgte varebil er Fords mellemstore Transit Custom, som også i første halvår af 2017 er rykket langt foran konkurrenterne. Fords Erhvervscentre har ikke blot formået at gøre Transit Custom til en dansk favorit, de har også gjort, at den skarpe varebil har en markedsandel i klassen for store varebiler på hele 10,6%*.
Kunderne har taget Transit Custom til sig i kraft af driftsikkerhed og de for klassen usædvanligt præcise og sikre køreegenskaber, et bredt udvalg af varianter samt forhandlernes unikke indsigt og høje serviceniveau.
Ford hviler ikke på varebilslaurbærene, og derfor præsenteres nu en opdateret udgave af Transit Custom og ni-personers busudgaven Transit Custom Kombi, som er de næste nyheder i rækken, som følger den for nyligt præsenterede udgave af luksusbussen Tourneo Custom.
Transit Custom har fået et stort designløft, en helt ny og mere komfortabel kabine med mulighed for Fords avancerede SYNC 3 infotainmentsystem og nye sikkerhedssystemer.
Transit Custom – Ford har taget kunderne med på råd
Ford sælger ikke bare varebiler og lukker bogen, når ordren er leveret. Ford lytter til sine kunder, og derfor er faceliftet af Transit Custom i høj grad baseret på tilbagemeldinger fra kunder.
Det nye frontdesign er klart mere dynamisk, og Transit Custom har nu samme design-DNA som Fords seneste personbiler. Den høje grill med tre bjælker signalerer soliditet, og de slanke forlygter kan fås med både LED-kørelys og xenon-lys. I toppen af modelprogrammet står Sport-udgaven med sportsligt stylingkit. Stylingelementerne er også fornyet på Sport, og de to striber på motorhjelmen fås nu også i flertonede udgaver, bl.a. sort med orange eller sølv.
Passagerkabinen er ny fra ende til anden. Fokus er på øget brugervenlighed, slidstyrke og en oplevelse af mere luksus og komfort. Designfilosofien er genkendelig fra den nye Fiesta, men i Transit Custom er kabinen i høj grad indrettet efter, at den også skal fungere som et mobilt kontor, der bruges mange timer om dagen.
Den øgede brugervenlighed skinner igennem fra man åbner døren. Den ses f.eks. ved de mange klasseledende opbevaringsmuligheder, som alene i instrumentpanelet byder på 25 liter opbevaring. De nye sæder har tykkere polstring og betræk, som har været gennem det strengeste testprogram for slidstyrke nogensinde hos Ford.
Ford Transit Custom er helt i front med den nye kabineindretning, som nu tager mere hensyn til, at kunderne bruger smartphones og tablets til at løse arbejdsopgaver. SYNC 3 infotainmentsystemet med den ”flydende” 8” touchscreen (kan tilkøbes som ekstraudstyr), er en stor nyhed i varebilen, og ved hjælp af talestyring kan føreren med simple fraser kontrollere lydanlægget, navigationssystemet og telefonfunktionaliteter. Man kan f.eks. sige ”jeg skal have brændstof på”, og så finder SYNC 3 en tankstation. SYNC 3 kan også tilkøbes med tilkobling via Apple CarPlay og Android Auto™, mens udstyrsversioner uden touchscreen kommer med den smarte MyFord Dock, hvor man kan koble sin smartphone op.
Ford EcoBlue-dieselmotor
Den stærkt fornyede Transit Custom er udstyret med den topmoderne EcoBlue-dieselmotor, som blev introduceret i varebilen i 2016. Motorprogrammet er bredt med ydelser på 105, 130 og 170 hk og mulighed for SelectShift-automatgear i forbindelse med de to stærkeste motorer. Den avancerede nye 2-liters EcoBlue-dieselmotor har nogle af de laveste driftsomkostninger på markedet, og i forhold til den tidligere 2,2 TDCi er den markant mere økonomisk og endda også stærkere. Motoren er op til 13 procent mere økonomisk end den gamle motor, og der er hele 20% mere moment ved lave omdrejninger, som gør det lettere og mere behageligt at sætte i gang og køre med varerummet fyldt.
Det er ikke kun bredden i motorprogrammet, som gør at kunderne er faldet for Transit Custom. Bredden i modelprogrammet er stor med valg mellem to akselafstande og to taghøjder, klasseledende lasteevne op til 1.350 kilo – og selvfølgelig Kombi-udgaven med plads til ni personer.
Avancerede sikkerheds- og assistentsystemer
Sikkerheds- og assistentsystemer som i en personbil er ikke hverdag i varebiler, men Ford mener, at professionelle bilister, som bruger utallige timer på vejene, skal have de samme muligheder som privatbilister. Den faceliftede Transit Custom fås derfor med en række avancerede systemer, som gør varebilen mere sikker og som potentielt kan sænke stressniveauet og risikoen for uheld.
Transit Custom er den første varebil, som tilbydes med Intelligent Speed Limiter, intelligent fartbegrænser, som helt automatisk justerer bilens maksimale hastighed i forhold til gældende hastighedsgrænser. Til det bruger systemet aflæsning af vejskilte, Traffic Sign Recognition, som også viser den gældende hastighedsgrænse i det opgraderede display i instrumenthuset.
Fords Blind Spot Information System (BLIS), blind vinkel-system, med Cross Traffic Alert, er nu også en mulighed i Transit Custom. BLIS advarer om bagfrakommende biler i de blinde vinkler, mens Cross Traffic Alert advarer føreren om biler og fodgængere, som er tæt på at passere, når man bakker ud af en parkeringsplads.
Transit Custom kunne allerede før faceliftet udstyres med det automatiske nødbremsesystem, Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse, Lane Keeping Alert (vognbaneassistent), sidevindsstabiliserende system og aktiv fartpilot. Transit Custom fås med et usædvanligt højt sikkerhedsniveau, som sjældent ses i en varebil.
Den nye Transit Custom kan opleves hos Ford Erhvervscenter i løbet af foråret 2018. I løbet af 2019 forventer Ford at introducere en plugin-hybridudgave (PHEV) af Transit Custom. PHEV Transit Custom gør det muligt at køre emissionsfrit på eldrift, f.eks. i byen, mens en kombination af el- og forbrændingsmotoren tager over, når batteriet er tomt.